Mari kita muhasabah diri...




Salam.Ape kabar semua?Smuga sentiasa di dalam rahmat dan keredhaan Allah.

Terkesan sgguh aku tgk video nih.Terima kasih kepada sahabat atas perkongsian ini.

Pikir2 balik,dah 1/3 hidup dah aku hidup atas muka bumi Allah ni.Kalo ikut average max umur manusia, approximately 60 tahun la.Dan aku telah banyak menghadiri majlis pengkebumian jenazah ni.Sama ada saudara sndiri, shabat2 dan jugak orang lain.

Tapi kalo pikir balik,sejauh mana aku menghayati tentang detik2 kematian itu sendiri.Astagfirullah.Antara dosa-dosa yang merosakkan hati adalah tidak mengambil pengajaran dan peringatan walaupun dah banyak kali menghadiri majlis2 pengebumian jenazah ni.Berdosanya aku ni.

Ada satu perumpamaan yang pernah aku dengar.Dunia ini ibarat duit syiling 10 sen dah akhirat itu ibarat segunung emas.Semakin kita dekatkan duit syiling 10 sen itu ke mata kita,semakin kita tak nampak segunung emas dibalik duit syiling itu.

Jadi kepada sahabat2 sekalian,marilah sama2 kita muhasabah diri.Janganlah kita terpedaya dengan tipu daya dunia ni.Dunia yg sementara ini.Yang patut dikejar adalah hidup diakhirat kelak yg kekal abadi.

Wallahua'lam

0 comments: